By Kancelaria Kultury, 14.10.2023
Umowa licencyjna

Dysponując autorskimi prawami majątkowymi do utworu, twórca może swobodnie decydować o ich przeniesieniu na osobę trzecią albo o udzieleniu licencji. W przypadku wątpliwości czy dana umowa przenosi majątkowe prawa autorskie, a okoliczności jej zawarcia i interpretacja jej zapisów nie dają jednoznacznej odpowiedzi, domniemywa się, że twórca udzielił licencji.

Strony umowy licencyjnej mogą dowolnie kształtować jej treść, w szczególności określając okres trwania licencji i uprawnienia licencjobiorcy do korzystania z utworu. Jeśli strony nie postanowią inaczej, umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu przez okres pięciu lat na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swoją siedzibę (lub miejsce zamieszkania w przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej). W braku odmiennych postanowień po upływie tego terminu uprawnienie do dalszego korzystania z utworu przez licencjobiorcę wygasa. Jeżeli strony wskazały w umowie termin licencji dłuższy niż 5 lat, po ich upływie licencję uważa się za udzieloną na czas nieoznaczony.

W celu usunięcia wątpliwości strony umowy licencyjnej powinny w niej określić pola eksploatacji, w ramach których licencjobiorca uprawniony będzie do korzystania z utworu, a także zakres, miejsce i czas tego korzystania. Licencja taka może być licencją wyłączną (uniemożliwiającą twórcy udzielenie innych licencji w tym samym zakresie) albo niewyłączną (w ramach której twórca może upoważnić inne osoby do korzystania z utworu na tym samym polu eksploatacji). Jeżeli strony nie wskażą w umowie inaczej, licencjobiorca nie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji.

Umowa licencyjna wyłączna wymaga dla swej skuteczności zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. Umowa licencyjna niewyłączna może zostać zawarta w dowolnej formie podlegającej ocenie w każdorazowym studium przypadku.

Określenie możliwości wypowiedzenia umowy licencyjnej powinno nastąpić przede wszystkim bezpośrednio w niej. Umowa zawarta na czas określony (do 5 lat przed przekształceniem się w umowę zawartą na czas nieokreślony) może zostać wypowiedziana wyłącznie w konkretnych przypadkach wyraźnie wskazanych w umowie. Przypadki te powinny być opisane w sposób możliwie jak najbardziej szczegółowy. Umowa zawarta na czas nieokreślony (a także umowa zawarta na czas określony po upływie 5 lat) może zostać wypowiedziana w dowolnym momencie z zachowaniem umownego okresu wypowiedzenia. Jeśli umowa nie precyzuje takiego okresu, możliwe jest wypowiedzenie umowy licencyjnej na rok naprzód, na koniec roku kalendarzowego.